Evaluering og erfaringer med Leg for dig 2022-2023

I 2022 har vi igennem udviklingsprojektet ”leg for dig” haft en længerevarende periode med fokus på ”Kreativitet”. Kreativitet skal i denne sammenhæng høres som personalets tilgang til pædagogisk praksis, deres egen deltagelse i pædagogisk praksis i lege og aktiviteter og ikke mindst en opmærksomhed på deres positionerings betydning for legens og aktiviteternes værdi.

Den enkelte medarbejder har tilrettelagt et forløb med en børnegruppe og haft en skærpet opmærksomhed på, hvordan de kunne følge børnenes initiativer, så disse blev bragt i spil. Alle medarbejdere har efterfølgende evalueret deres proces med børneperspektivet i centrum, hvad der var hensigten? Hvordan processen forløb? Og ikke mindst hvilken læring kan man tage med videre.

Alle evalueringer er blevet sammenfattet og fælles pointer er blevet drøftet på personalemøde. Her har vi besluttet fælles fremtidige pædagogiske pejlemærker og rammer for arbejdet i Chili. Alle evalueringer har bidraget til denne samlet evaluering af ”kreativitet”:

En tydelig organisering og rammesætning for det pædagogiske arbejde er forudsætningen for fordybende pædagogiske aktiviteter både på voksen og børneniveau. Børnene deles op i mindre grupper og er sammen med en medarbejder. Dette har vi erfaret giver de bedste forudsætninger for, uforstyrrethed i aktiviteterne, at se børnenes udvikling, initiativer og perspektiver og koble sig på som medarbejder. Derudover er vi blevet opmærksomme på, at børnene i højere grad udvikler deres fantasi og indgår i længerevarende legerelationer, hvis gruppen er mindre og den voksne er deltagende. De mindre grupper har vi også erfaret, har effekt på de sociale relationer og inklusionen af alle børn. Børn der skal øve at indgå i legerelationer mere end andre, har vi set får mere udbytte af indsatsen, når den foregår i en mindre gruppe og med en opmærksomhed fra personalet i, hvornår de skal være deltagende, inspirerende og hvornår de skal trække sig fra legen. I Chili er vi derfor organiseret stuevis, men de fleste pædagogiske aktiviteter og aktiviteter i legemiljøer, foregår i mindre grupper. Medarbejdere skal turde slippe kontrollen og være afventende i leg og aktiviteter med børnene, det er vores erfaring, at der skabes mere fantasifuldhed og udvidelse af legen fra børnenes side.

Personalets forberedelse af læringsmiljøet har vi oplevet som værdifuld, for muligheden for fordybelse og for aktivitetens kvalitet, i og med at medarbejderen ikke skal forlade gruppen, for at finde ting frem. Derfor gør medarbejderne sig klar og har forberedt rammen og indholdet i aktiviteterne. Dermed ikke sagt, at man ikke kan skifte retning ud fra børnenes invitationer og optagethed, her går børneperspektivet foran planen.

Materialer til kreativ leg og aktiviteter er frit tilgængelige, dette da vi oplever at børnene er mere interesseret og bliver mere fantasifulde, når de kan tilgå dette kontinuerligt.

Vores fokuseret indsats i forhold til ”kreativitet”, har gjort os opmærksomme på, at gentagelser og kontinuitet i vores pædagogiske aktiviteter har værdi. Når vi arbejder med gentagelser oplever vi, at børnene får succeser. De observere, de afprøver og de mestre, dette kan både være i forhold til selvhjulpenhed, motoriske øvelser etc. Derfor er vi loyale over for hinanden i personalegruppen og arbejder fælles med gentagelser i hverdagsrutiner, så børnene i sidste ende begejstres over deres nye læring.

I 1. halvår 2023 gik vi i dybden i forhold til den voksnes positionering i leg med børnene, og hvilken betydning det havde for legene. Med inspiration fra James Christies ” Understøttende voksenrolle i og omkring børns leg”, havde den enkelte medarbejder fokus på, hvordan han/hun positionerede sig og hvilken rolle de indtog i lege med børnene. Et barn kan have stor gavn af at lege uforstyrret, mens et andet barn let kan stå uden for de andres leg, fordi han eller hun endnu ikke har kompetencerne til at deltage og derfor har brug for voksenstøtte for at være med, her blev medarbejderens øgede opmærksomhed på roller og involvering, essentielt for udfaldet af legene. Her betød medarbejderens løbende refleksion over legens indhold, former, udtryk, potentialer og stemninger såvel som, hvilken rolle de indtog i forskellige legesituationer værdifulde for dels legens udvikling, og ikke mindst for medarbejderens læring om deres involvering i lege. På personalemøder har der kontinuerligt været dialog grupper, hvor der på tværs af huset er drøftet hvad den enkelte har gjort sig af gode erfaringer, men også dialoger og sparring om det som "drillede". Medarbejderne har dermed inspireret hinanden til justeringer og afprøvelser i det pædagogiske arbejde.  Medarbejderne har lavet praksisfortællinger om deres oplevelser, disse har dannet grundlag for den samlede evaluering og dialoger om vores legekultur i Chili. Se bilag.

I Chili har den fokuserede indsats på leg haft stor betydning for legekulturen i huset. Det ses nu som en naturlig del af pædagogisk praksis, at medarbejderne deltager i legen, hvor de bevidst indtager forskellige positioner. Vi oplever også, at børnene er blevet bedre til at inkludere hinanden i legene, udvide legene og de er i leg i længere tid, hvilket vi konkludere er effekten af, at vi har arbejdet så fokuseret med leg. I Chili ses det oftere, at de voksne er i leg med børnene, end at de er observerende. Der er i løbet af denne lange periode, blevet en kulturændring i, at som medarbejder indgår i leg, er tæt på legene og der er blevet en social tryghed i, at slippe legebarnet i den voksne fri.

Praksisfortælling om Kælekartofler

Shape Created with Sketch.

Den voksnes rolle i legen

Fortælling om positionering

Shape Created with Sketch.

Positionering i fællesleg på tur