Vores overordnede værdier i forhold til natur, udeliv og science er:
Børnene skal have en nysgerrig og opsøgende tilgang til naturen. Dette gøres kontinuerligt via en science didaktisk tilgang fra hver enkelt stue. Der såes planter, der vandes og der høstes. Mange af vores ture foregår i naturen, i skoven, ved fårene, ved naturområder etc. og ofte er det børnene der efterspørger noget særligt eller noget genkendeligt, som så bliver bestemmende for turen. Børnene skal via livet i Chili blive nysgerrige på, både det der gror og lever i naturen, men i høj grad også klogere på, hvordan vi passer på vores jord. Derfor er bæredygtighed også, en vigtig del af livet i Chili. Børnene skal have en nysgerrig og opsøgende tilgang til naturen. Dette gøres kontinuerligt via en science didaktisk tilgang fra hver enkelt stue. Der såes planter, der vandes og der høstes. Mange af vores ture foregår i naturen, i skoven, ved fårene, ved naturområder etc. og ofte er det børnene der efterspørger noget særligt eller noget genkendeligt, som så bliver bestemmende for turen. Børnene skal via livet i Chili blive nysgerrige på, både det der gror og lever i naturen, men i høj grad også klogere på, hvordan vi passer på vores jord. Derfor er bæredygtighed også, en vigtig del af livet i Chili.
I 2021 faldt det naturligt, at vi hen over året arbejdede med natur, udeliv og science, dels da COVID-19 stadig havde sit indtog, men i særdeleshed også fordi, at erfaringerne fra COVID-19 med et øget udeliv, havde vist os, at børnene i det fri var mere udforskende og undersøgende i forhold til pædagogiske aktivitet og ikke mindst viste de en nysgerrighed på naturfænomener. I 2021 var vi med i pilotprojekt med Hillerød forsyning i forhold til affaldssortering i dagtilbud. Dette satte også sit præg på arbejdet med natur og bæredygtighed og mange dialoger og kreative aktiviteter om, hvor bliver tingene af, og hvad kan vi gøre for at beskytte vores jord og miljøet.
Som noget nyt valgte vi allerede i starten af året at have et særligt fokus på udelivet med et science didaktisk tilgang. Dette for at eksperimentere med naturen om vinteren, hvad kunne vi og i særdelshed børnene være nysgerrige på, blive inspireret af og ad den vej opøve ny viden?
Som tidligere nævnt, arbejder vi meget selvstændigt stuevis i forhold til, at lave de overordnede planer for pædagogiske aktiviteter og tanker bag praksis, dette for at børneperspektivet er i centrum. Det bevirker, at overordnede planer er meget individuelle fra stue til stue. Herunder eksempler på tanker for nogle planer fra forskellige aldersgrupper, og efterfølgende evaluering af det pædagogiske arbejde:
Plan: Vi vil lave flere mindre science-projekter, hvor vi med en undersøgende og nysgerrig tilgang, vil lave eksperimenter med bl.a. afsæt i genbrug af affald, nedbrydning af materialer samt diverse processer som eksempelvis mad, plast og papir gennemgår.
Evaluering: Vi har arbejdet med natur, udeliv og science særligt med afsæt i børnenes spor. Her har vi, med afsæt i børnenes egen viden, samt nysgerrighed på ny viden, opsøgt og skabt flere læringsmiljøer både inde og i uderummet. Vi har bl.a. været på opdagelse efter dyrespor i sneen, samt kigget på de spirende skud i græs og skovbund, da foråret meldte sin ankomst.
Derudover har vi arbejdet med både at følge og vække børnenes nysgerrighed, gennem science. Dette har vi gjort ved bl.a. at lave små forsøg med vintergækker og frugtfarve, inddele forskellige dyrespor (afføring, spor, madrester) i kategorier, kigge på affald i naturen og snakke om, hvad dette gør for natur og miljø. (Børn 3-5 år)
Plan: Vi søger viden om spor og lyde fra maskiner og dyr samt viden om dyrenes lort, som vi samtidig sammenholder med børnenes øget toilet træning. Vi vil anvende Helmuth Olsens bedrifter om naturens gang og betydning for det økologiske system, tilpasset børnenes alder. Vi vil undersøge og se Helmuth Olsens små film om have, mave, wc mv. sammen med børnene. Derudover Vi vil undersøge via IPAD, samt ved at bevæge os ud i naturen og opleve denne i alt slags vejr. Vi vil søge viden på internettet sammen med børnene. Vi vil lytte opmærksomt og sætte spor hos børnene ved at tale nysgerrigt om emnet.
Evaluering: Vi fik arbejdet med de mål vi havde opstillet, dog med nogle ændringer idet vi erfarede at det ikke var alle børnene der øvede toilet træning der var interesseret i Helmut Olsens film om toilet. Vi erfarede at filmen var for større børn end de børn vi har på stuen.
Vi ændrede projektet ved at lave et diplom til hver af børnene. Vi gik ned til byen og handlede klistermærker, børnene blev inddraget idet det var børnene der selv valgte klistermærkerne. Vores mål blev fuldført. Vi støttede børnene i deres valg af bevægelses sange,
gravkosangen, ud på landet. Vi gik ture og lyttede til forskellige lyde ude i naturen. Især fuglelyde. Der var et barn der gjorde opmærksom på at det var nattergalen vi hørte, da vi efterfølgende undersøgte dette via Ipad og inddrog forældrene til barnet var det fuldstændigt korrekt. (børn 0-3 å
Plan: Vi vil i perioden have et særlig fokus på standfugle.
Faste fugleture ud af huset
Synge sange om fugle
Skraldekunst
Insekthoteller. Science-eksperimenter
Læse bøger, bruge I-Pad og være undersøgende omkring fugle og deres levemåder. Være kreative og få stuen til at være en stor dokumentation.
Evaluering: Vi har haft faste ture ud af huset, med besøg ved Teglgårdssøen. Vi valgte, at kommer der mange gange. Det gav børnene en forståelse og indblik i fuglelivet omkring søen. Hvilke fugle holdte til der. Vi søgte meget på nettet om de forskellige fugle. Vi fik et
indblik i de forskellige fugle, deres måder og leve på og hvor de var. Altså om de var en social race eller de mere lukket.
Børnene har været aktive medspillere og vi har fulgt deres spor og interesse. (børn 3-5 år)
Plan: På turer i skoven og i nærmiljøet, vil børnene blive vist naturens sanselige og motoriske muligheder. De vil stifte bekendtskab med naturbegreber, da vi vil benævne de planter, blomster, dyr og forskellige materialer som vi berør undervejs. De vil udforske og erfarer med kroppen og sanserne, og udvikle ny sproglig forståelse og begreber. Vi vil følge børnenes spor og initiativer. Vi vil blive draget af deres spørgsmål og nysgerrighed som vi vil undersøge. Vi vil give børnene mulighed for at udforske og eksperimentere på egen hånd og vejlede dem i det omfang der er behov for.
Evaluering: I vores planlægning har vi haft fokus på det som optager børnene og udfordret deres nysgerrighed og grænser. Vi har haft sanserne i spil og forsøgt forskellige tiltag og eksperimenter med forskellige science forsøg, både kreativ og sanseligt. Vi har lagt vægt på gentagelser og gjort plads i ugeplanen til fordybelse hvis dette opstod. Vi har haft sne i år, så vi har sanset og eksperimenteret med sneen og is. Det har været en sjov proces, og børnene har virkelig nysgerrige og engageret.
Vi har brugt naturen og nær miljøet til at udfordre vores sanser og motorik. Vi har bragt naturmaterialer med hjem, som vi har brugt til kreative udfoldelser. De voksne har været vejledende og guidende. Vi har motiveret og inspireret børnene med vores ideer og tanker omkring de pædagogiske forløb vi har haft. Børnene har været meget sproglige og kreative engegerede. De har været meget nysgerrige og selv undersøgende. (Børn 0-3 år).
Dette udsnit af pædagogiske tanker og refleksioner over pædagogisk praksis med fokus på natur, udeliv og science giver et billede af Chilis arbejde i 2021, men i høj grad også et billede af, hvilke tankesæt vi har i pædagogisk praksis. Selv om vi arbejder under samme tag, har overordnede planer, refleksioner på tværs både i hele personalegruppen og pædagogfagligt, så vil praksis altid være forskellig ud fra den kontekst der arbejdes i, og ud fra børnegruppens optagethed.
Natur, udeliv og science er en af Chilis store kompetencer og mærkesager. Både medarbejdere og børn er nysgerrige på livet omkring dem, lokalområdet bruges kontinuerligt til at udforske og dette gøres både i små grupper og nogle gange hele stuen. Ture ud i naturen sker ugentligt, enten på gåben, klapvogne eller med vores cykler. Når der tages på cykeltur er der ofte en destination, et område eller en skov som skal udforskes og undersøges. Nogle gange sker det også, at målet ikke nås, dette fordi at børnene er blevet optaget af noget på vejen, som de er nød til at undersøge, og grundlæggende er det for os vigtigere end at nå målet.
Vi anvender lærings praksisfortællinger for dels at dokumentere vores pædagogiske arbejde, men i høj grad mest for selv at blive klogere på, hvad der skete i den pædagogiske aktivitet, hvad optog børnene, hvor koblede man sig som medarbejdere på, og i hvilken retning skal der arbejdes fremadrettet.
Eksempler på lærings praksisfortællinger er under bilag: