Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fortælling om at arbejde med kultur, æstetik og fællesskaber. Kardemomme by

I efteråret 2022 valgte vi, at have en længere periode med fokus på læreplanstemaet kultur, æstetik og fællesskaber i børnehaven. Vores mål var, at børnene skulle have en kulturoplevelse i, at se ”Folk og røvere i Kardemomme by”, men i høj grad også, at vi sammen med børnene skulle på en lille ”rejse” i forhold til fortællingens indhold.

Alle grupper læste bogen med børnene, dette foregik både som dialogisk læsning, læsning i større grupper og nogle gange som lydbog. I denne proces øvede børnene sig i at lytte, og forestille sig hvad de hørte fra bogen og vi oplevede mange spørgsmål om ex. Hvad er en bager/slagter? Der blev talt om de forskellige figurer i historien, politimester, røvere etc. Disse spørgsmål udviklede sig til ture, for at finde svar. Den lokale bager blev besøgt og de fik lov at komme ind og se de store ovne. Der blev set slagterafdeling og hvilke ting der lå i disken. Dette medførte nye ideer fra børnene. Nogle ville have en butik på stuen, så derfor begyndte de at lave varer til butikken af trylledej. Der blev lavet kringler, pølser, boller, brød og kager. Andre ville lave en mini Kardemomme by, så de gik i gang med at byge og dekorere huse. Der blev bygget små huse som er i Kardemomme by, Tobias tårn, røvernes hus, slagterbutikken, bageren etc. Da byen stod færdig ville børnene gerne lege med figurer fra Kardemomme by og derfor tegnede og malede børn og personale de forskellige personligheder. Nogle stuer valgte at lave figurerne i større skala, og de blev til små hånddukker, som børnene brugte aktivt til dukketeater. I denne periode oplevede vi også, at børnene fandt på selvinitierede teater lege, klædte sig ud som figurer fra Kardemomme by, optrådte for hinanden med dukketeater og i det hele taget havde en legende tilgang ud fra fortællingen.

Sangene fra fortællingen blev sunget dels mens man hørte fortællingen, og dels blev de til en integreret del af samlingerne og det blev tydeligt for både medarbejdere og forældre, at det fangede børnenes interesse. Forældrene fortalte, at hjemme sang børnene også sangene og fortalte om historien og de forskellige elementer fra bogen.

Selve turen til Bellevue Teatret var en stor oplevelse og en fin finale på vores fordybelse i fortællingen.

Spændende med buskørsel og oplevelsen af at komme ind på et rigtigt teater. Vi oplevede børnene nysgerrigt og engageret indtog det hele under forestillingen, de sang med på sangene- og vi kunne mærke at de kendte historien på forhånd. Fx lagde en del af børnene mærke til, at historien i teaterforestilling var lidt anderledes end i bogen. 

Efterfølgende har vi set store ringe i vandet. Børnene har selv leget mere teater, end de plejede. De spillede folk og røvere i kardemomme by, men også andre stykker, de selv fandt på. Vi har set både teater med dem selv i rollerne men også dukketeater med hånddukker (både dem vi havde i børnehaven, men også nogle de selv kreerede). De skabte selv rammen – stole blev sat op til publikum osv. 

Vi oplevede til vores julefest for 300 mennesker, at børnene ubesværet og stolte stillede sig op og sang Kardemomme by sange og julesange for et stort publikum. Det var her tydeligt, at arbejdet med det pædagogiske læringsmiljø med en understøttelse af det kulturelle aspekt, at være tilskuer og aktiv deltagende i teater, havde givet børnene en tryghed og kunne bringe det ind i en ny kontekst.

Børnenes lege med fortællingen efterfølgende dokumenterer vigtigheden af, at give børn sådanne oplevelser, hvor sanser, kreativitet og æstetik (kulturelle udtryksformer) kommer i spil. Når børn leger med fortællingen, bliver historien virkelig for dem. Kardemomme by i miniformat