Overgange i Chili:
I efteråret 2022 blev vi opmærksomme på, at vores praksis i overgang fra vuggestue til børnehave, havde brug for en fokuseret indsats. Dette dels for, at vi kunne blive klogere på, om vi gør det vi tror vi gør, eller om der er nogle detaljer i overgangene som vi med fordel kunne arbejde med, for at skabe kontinuitet for børnene.
På personalemøder drøftede vi i mindre grupper på tværs af huset, dels hvad der udfordrede og dels hvad der lykkedes i vores overgange. Der blev fundet 4 overgangsmarkører, som vi har valgt at arbejde videre med:
- At være en del af et fællesskab
- Ture-hvilke rammer og rutiner der ved ture?
- Fællesture for de 2-3 årige.
- fællesture for de 4-5 årige.
Det blev tydeligt for os, at hvis vi skulle helt ned i pædagogisk praksis, ville drøftelserne blive omfattende og vi nedsatte derfor en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen arbejdede systemisk ud fra en pædagogisk analyse model for på den måde, både at se udfordringer og kompetencer, og for at finde konkret tiltag til de 4 overgangsmarkører. Se. bilag
I start januar blev arbejdsgruppens forslag til værdier for overgange i Chili, drøftet og besluttet på personalemøde. Det betyder, at vi som personalegruppe fælles har besluttet et værdisæt og handlingsværkstøjer for, hvordan vi arbejder med overgange.
Vi mener, at børnenes mulighed for en ”glidende” overgang og genkendelighed i pædagogisk praksis, ved hjælp af vores nye overgangsmarkører, giver dem en bedre forudsætninger for, at føle sig trygge i nye omgivelser, med nye børn og personaler.
Overgangsmarkøerne har helt konkret ført til følgende handlinger:
- Børnene skal være fortrolige med samling, og derfor holdes der samling på alle stuer i Chili, mindst 2 gange om ugen. Referencerammen for samling skal være genkendelig, derfor skal samlingen øve børnene i at lytte til andre, deltage, samlingen kan indeholde emner/hvad der rør sig og ikke mindst sange og sangleg. Børnene skal også øve sig i at behovsudsætte, dvs. at vente på tur og ikke altid være først. Børnene skal opleve sig som en del af noget større på deres stuer, dette kan samling bidrage til, når vi ellers arbejder meget i mindre grupper.
- Fri for mobberi, skal være en del af det pædagogiske arbejde på alle stuer. Dvs. at bamsevennen som man får til sin 1 års fødselsdag følge barnet hele tiden i Chili. Børnene skal via fri for mobberi få en forståelse for sine egne og andres følelser, og materialet fra kufferter så som, dialogkort/foto skal anvendes med alle børn. Når man kommer på Solsikkestuen arbejdes der ikke med fri for mobberi materialet, men erfaringernes derfra kobles ind i deres arbejde med fællesskaber.
- For at børnene i overgange er fortrolige med de voksne og andre børn, vil vi fortsætte fælles pædagogiske aktiviteter. Den anden tirsdag i måneden er der åbne stuer med pædagogiske værksteder. Den første fredag i måneden fra april til september har vi fælles samling på legepladsen med sang etc. Stuerne har på skift ansvaret for indholdet og alle bakker op om rammen. Der startes altid med en velkommen og afslutningssang.
- Rammer og rutiner ved ture:
Børneperspektiver for ture:
- Til samlinger eller i andre dialoger, skal børnene have lov til, at komme med forslag til ture. Børnene skal føle sig medinddraget i valg af ture. Man kan med fordel lave et ide’ katalog.
- Børnene skal være forberedte på hvor turen går hen, gerne dagen før.
- Planlagte ture skal prioriteres gennemført uanset vejr.
- Tures længde skal ikke begrænses af ex måltider og tid, men man skal være opmærksom på arbejdstider for alle.
- Man bør altid have begrundelser for ”hvad skal børnene have ud af/lære af denne tur?”
- Børn over 2 år skal selv gå når de er på ture, undtagen når turen går langt væk. Dette bør kun være ca. 1 gang mdr.
- Cykelture tæller ikke med som ture på gåben.
- Børn på 2 år skal lære at have en ”gåmakker”
- Fællesture for de 2-3 årige:
Ca. 1 gang om måneden skal de ældste vuggestuebørn, som er er på vej i børnehave deltage i ture med de yngste børnehavebørn fra deres kommende stue.
- Fællesture og aktiviteter for de ældste Æble og Pærebørn:
Målet er at lære hinanden at kende. Være i legefællesskaber og ture sammen, for at skabe kendskab og eventuelle venskaber på tværs. Der er fælles aktivitet eller tur på tværs af stuerne 1 gang ugentlig fra efter efterårsferien til april. Man kan også gå sammen med Solsikkestuen i middagsstunden på legepladsen, for at børnene også lærer de voksne fra Solsikkestuen at kende.
Derudover har vi besluttet at holde forældresamtaler når børn bliver 4 år.
I forlængelse af vores arbejde med overgangsmarkøerne, har vi lavet et ide’ katalog ift. indhold på fællessamlinger, hvor kan ture gå hen og ikke mindst ideer til pædagogiske aktiviteter på de ”åbne stuer”. Se bilag.
Vores overgange er vi hele tiden nysgerrige på. Giver de mening for børnene? Skal de justeres? Og vi vil løbende drøfte og evaluere dem på personalemøder i dialoggrupper.