Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Chilis styrkede pædagogiske læreplan

Værdigrundlag:

Alle børn er unikke lige som de er. Børn udvikles i forskellige tempi, med forskellige interesser og med forskellige kulturelle og sociale baggrunde. I Chili arbejder vi ud fra et anerkendende menneskesyn, hvor både børn og voksne skal opleve, at de bliver taget alvorligt, bliver set, hørt og har medindflydelse. Personalet er forpligtet til, at se det enkelte barns kompetencer, intentioner, og invitationer og koble sig på hvor det giver mening for barnet. Alle børn har hos os mulighed for, og ret til, at deltage i både små og store børnefællesskaber, og de støttes i at danne venskaber, da det er i fællesskabet med andre, at de kan udvikle sig til livsduelige og livsglade mennesker.

Pædagogiske læringsmiljøer:

I Chili har vi hele tiden en opmærksomhed på, om vores læringsrum inviterer til fordybende leg. Er der de rette elementer i ex dukkekrogen? Inviterer den til leg? Derfor tænker vi barneperspektivet ind i vores læringsmiljøer og retter til, dels i dialog med børnene, og ud fra personalets ideer, det sete og erfaringer.
Læringsmiljøer foregår over hele dagen, og stemningen i det fysiske læringsrum er essentielt for det pædagogiske læringsmiljø. Derfor har vi åbne dialoger om, hvorvidt vi i specifikke aktiviteter eller i børneinitierede aktiviteter støtter op i rammesætningen, så børnene har mulighed for fordybelse og læring i aktiviteterne. Disse dialoger sker i nuet, i en undrende kontekst, men sker også på pædagogiske møder.

Vi har fokus på ”leg på legepladsen”. Hvilken rolle indtager personalet? Og hvordan kan personalet være mere deltagende, og se de børn som kan have svært ved at deltage. Vi strukturerer derfor personalet i legepladstiden, så det er tydeligt hvem der har overblik, er praktisk hjælper og hvem der har ro til at lege med. Derudover har vi etablere ”legekasser” til legepladsen, så man som personale altid har ”ting ved hånden”. Det kunne være en ”motorik kasse”, en ”boldkasse”, en ”kreativitetskasse” eller en ”natur/science kasse med opslagsværk, forstørrelsesglas” etc.

Arbejdet med Læreplanstemaer:
I Hillerød kommune arbejder vi med kompetence netværk. Netværk inden for nedenstående læreplanstemaer, disse netværk mødes en gang årligt på tværs af områderne og Chili mødes ca. 2 gange årligt i områdets kompetence netværk. Her laver kompetence pædagoger og kompetence leder en overordnet plan for en konkret periode.
I Chili folder pædagogerne planerne ud, for deres enkelte stue. Dette gøres for, at det enkelte barn ses, høres og forstås og bliver medinddraget i de pædagogiske processer, derved mener vi at barneperspektivet og den didaktiske tilgang kommer i centrum. 

Hermed kort beskrivelse af læreplanstemaerne overordnet:

  • Alsidig personlig og social udvikling:

Børnene skal indgå sociale fællesskaber og det er det pædagogiske personales ansvar, at gøre børnene nysgerrige på det fælles, det nye og det genkendelige. Børnene skal lære strategier for at indgå i relationer og danne nye. Børnene skal kunne skelne mellem andres og egne følelser og meninger, og lære at forskellighed er en styrke. Børnene skal turde udfolde sig selv, prøve og lære nyt og nogle gange komme på gyngende grund, så de dermed lære om egne og andres grænser. Personalet skal være lydhøre, nærværende og støttende i det barnet står i, og guide barnet i at forfølge deres ideer.

  • Sprog og kommunikation:

Børnene styrkes i at kunne udtrykke sig både i dialoger med få, men også i det store. Der arbejdes over hele dagen med barnets ordforråd og sproglige strategier. Det være sig ved bleskift, under måltider, i garderoben, på legepladsen og ikke mindst i voksen initierede lege og pædagogiske aktiviteter i små grupper. Det være sig med spil, kreative aktiviteter eller ved dialogisk læsning. Børnene skal lære at indgå i dialoger for dermed at kunne give udtryk for egne behov, tanker og ideer i sociale fællesskaber.

  • Krop, sanser og bevægelse:

Chili er en institution der har stor fokus på krop, sanser og bevægelse. Fra børnene starter som vuggestuebarn, arbejdes med motorikken, der bygges baner til balance, til at kravle, man er på ture hvor der løbes i forskelligt terræn. Derudover arbejdes der meget med sanser, hvad er blødt, hårdt, varm, koldt etc. Dette planlægges på den enkelte stue. I børnehaven har vi et meget kuperet terræn på legepladsen, som gør at de motoriske udfordringer er daglige. Det går meget op ad bakken, til gengæld kan der også glides hurtigt ned. Vi har klatretræer og mange forskellige fysiske udfordringer på legepladsen, som både bruges i selvinitierede og voksen tilrettelagt aktiviteter. I Børnehaven arbejdes der også med yoga, og det at kunne mærke sin krop. Der er dagligt et "pusterum" hvor der lyttes til mindfull musik og slappes af.

  • Natur, udeliv og science: 

Børnene skal have en nysgerrig og opsøgende tilgang til naturen. Dette gøres kontinuerligt via en science didaktisk tilgang fra hver enkelt stue. Der såes planter, der vandes og der høstes. Mange af vores ture foregår i naturen, i skoven, ved fårene, ved naturområder etc. og ofte er det børnene der efterspørger noget særligt eller noget genkendeligt, som så bliver bestemmende for turen. Børnene skal via livet i Chili blive nysgerrige på, både det der gror og lever i naturen, men i høj grad også klogere på, hvordan vi passer på vores jord. Derfor er bæredygtighed også, en vigtig del af livet i Chili.

  • Kultur, æstetik og fællesskaber: 

Kultur, æstetik og fællesskaber foldes ud på mange plan i Chili. Vi er så heldige, at have Frederiksborg slot i nærheden, og både børn og personale inspireres meget af dette. Der besøges, der søges efter ting og viden og ikke mindst bliver alle inspireret til efterfølgende at være kreativt tænkende. Eventyr, teater og fortællinger indgår i meget arbejde i Chili, både i vokseninitierede aktiviteter, som dialogisk læsning, men også i de børneinitierede lege, og personalet kobler sig på. Et eksempel på det: Børnene havde hørt Fyrtøjet, og var meget interesseret i hvad et møllehjul var. Derfor tog de dagen efter på cykeltur til slottet og rundt hvor man ellers kunne tænke der fandtes et møllehjul, det lykkedes dog ikke at finde, men til gengæld var der gode dialoger undervejs. Vi arbejder med fællesskaber i relationer til andre, hvor går ens egne grænser, hvor man kan byde ind i fællesskabet og hvor man også gerne må være sin egen. Der skal være plads til forskellighed og alligevel er vi alle en del af noget større. 

Konkret vil pædagogerne i Chili skabe en fælles retning, inden en fokuseret indsats igangsættes ud fra nogle af læreplanstemaerne. De laver en overordnet plan, som den enkelte pædagog, sammen med sine kolleger på stuen, gør lokal for lige netop deres stue. Hvad  har børnene været optaget af, og hvilket næste skridt  kunne være aktuelt med børnenes perspektiv.

Børn i udsatte positioner:

I Chili har vi en opmærksom på børn, som vi oplever kan være i udsatte positioner. Vi arbejder i mindre grupper, så vi derved kommer tættere på det enkelte barn og bliver nysgerrige på både ressourcer og udfordringer. Hvor ser vi barnets kompetencer, så de i samspil med andre børn kan italesættes, bruges og dermed få barnet til at fremstå kompetent og ressourcestærkt. De børn vi oplever har udfordringer, arbejder vi bevidst med i mindre grupper, i legerelationer med andre børn og støtter barnet i det der ”driller”. Vi har altid forældre med i dialoger omkring det svære, støtter om ex. legerelationer hjemme, fokusområder der kan arbejdes med hjemme etc.
I Hillerød Kommune har vi PPR pædagoger, som kan visiteres til inklusionsindsatser etc. Her kan vi få ekstern hjælp til relationer og specifikke udfordringer. I dette samarbejde tales ind i problematikkerne, der arbejdes med fokuspunkter, der drøftes og sparres og ikke mindst der rettes til. Hermed bliver vi både klogere på barnet, os selv og ikke mindst hvilke tiltag barnet/børnene vil profitere af.
Vi samarbejder med logopæder, psykologer, sundhedsplejersker og familie rådgivere. Dette gøres både i et forum der hedder ”fremskudt rådgivning”, hvor udfordringer italesættes anonymt. Samarbejdet kan også foregå ud fra et specifikt barn og problematik, og i disse tilfælde er forældre altid orienteret og medinddraget. 


Samarbejde med lokalsamfundet:

I Chili har vi haft flere forskellige tiltag og oplevelser i samarbejde med lokalsamfundet. Vi har et tæt samarbejde med Hillerød forsyning, hvor børn har været på besøg og se hvordan en forsyning arbejder og er struktureret. Efterfølgende lånte vi remedier, trækvogne, skraldegraps, poser etc. og arbejdede med sortering og bæredygtighed. Lokalt i Chili gjorde denne periode, at børnene efterfølgende lavede kunst og kreative aktiviteter ud fra bæredygtighed.
Sommeren bød på mange fantastiske besøg på Solrødgård, som er naturområde i tilknytning til Hillerød forsyning. Her gik børnene på opdagelse i naturen med fiskenet, lup, og forstørrelsesglas og fik lærerig viden af naturvejleder.
Under Covid 19 genåbningen havde vi et tæt samarbejde med Hillerød tennisklub. De var så søde, at låne os lokalitet med indendørshal og udendørs faciliteter. Dette var en stor hjælp for i Chili, i arbejdet med at etablere mindre grupper. Børnene nød at være i Tennisklubben og kunne være motorisk aktive i nogle helt nye rammer og med helt særlige remedier. Vi arbejder på, at vi i efterår og vinter, eventuelt kan låne indendørshallen til aktiviteter med børnene, i det omfang den ikke bruges af klubben selv.
Vi har et mangeårigt samarbejde med den lokale kirke. Vi inviteres til julegudstjeneste med efterfølgende hygge.

Chilis evalueringskultur:

I Chili har alle pædagoger ”egentid” det betyder, at der er skemalagt tid til refleksion og udarbejdelse af skriftlige dokumenter, så som ugeplaner, praksisfortællinger, plan og evaluering af en længerevarende periode eller forberedelse til forældresamtaler. I Chili planlægges det pædagogiske arbejde ud fra en model som beskriver de pædagogiske fokuspunkter, målet, metoden og til sidst en evaluering over læringsmiljøerne også med et fremadrettet perspektiv. Pædagogerne er forpligtet til at benytte denne tid. Pædagogerne er forpligtet til, at stuens øvrige personale inddrages i evalueringen. Det vil sige, at man på stuemøder drøfter det levede pædagogiske liv, set ud fra et barne og børneperspektiv, ud fra den styrkede læreplan og sammen reflekterer over, hvad næste skridt påkalder sig. Pædagogerne har derefter ansvaret for, at skrive evalueringen ned, så den danner grundlag for det videre arbejde i Chili.
Der laves kontinuerligt praksisfortællinger, for ad den vej at se ind i praksis, hvad er børnenes udbytte? Og Hvad gjorde jeg som personale for at det lykkedes? Eller hvor skal jeg som personale ændre retning?

Fælles for hele huset udvælger personalet på personalemøder, hvad det overordnet fokuspunkt skal være. Med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan udvælges det fælles. Den enkelte stue gør fokuspunktet mere lokalt set med et barneperspektiv. Hvad børnene været optaget af, som der børn være mere af? eller hvad mener vi, at børnene med fordel kan blive introduceret for?.

På personalemøder har vi dialog grupper på tværs af huset.