Det daglige arbejde

I Chili ser vi forældre som børnenes vigtigste. Forældrene er dem der kender børnene allerbedst og vi skal som personale altid være nysgerrige og lydhøre over for forældre perspektivet.

Når barnet begynder i Chili har vi en tæt dialog med forældrene om barnet, så starten er tryg for både barn og forældre, dette både i daglige dialoger, og på opstartsmødet i de første dage. Efter ca. 3-6 måneder holde vi en samtale, hvor forældre og pædagoger kan drøfte barnets start og hvordan barnet trives.

Når børn er omkring 3 år går det videre i Chili, til at være børnehavebarn. Overgangen planlægges med forældrene, tænker de at barnet er klar? Vi bestræber os på, at der altid flere børn der rykker samtidig, så venskaber og legerelationer er trygge i starten. Personalet har ansvaret for at stueskift foregår på en glidende måde, det vil sige, man besøger kommende stue, kobler sig på deres pædagogiske aktiviteter og ture, og er lyttende til barnets ønsker og behov. Vi oplever ofte, at børn der begynder at besøge en børnehave stue, ikke vil tilbage til sin vuggestue, og her må man opveje, sammen med forældrene, om barnets stemme skal høres og dermed, at et stueskift sker tidligere end planlagt. Inden start i børnehave afholdes en overleveringssamtale hvor personale og forældre fra vuggestue, overleverer barnet til børnehavens personale.

Vi laver 3 års sprogvurderinger på alle børn, disse gennemgås med forældrene efterfølgende. Her kan man dermed lægge en fælles strategi for det der udfordre barnet. Hvad kan arbejdes med hjemme? Og hvad vil vi i Chili arbejde fokuseret med.

Vi holder forældresamtale omkring barnets 4 år, for at få dialog om barnets kompetencer, og om der er noget der skal sættes spot på.

Vi laver 5 års sprogvurderinger på alle kommende skolebørn. Efterfølgende drøftes de med forældre. Hvis der er børn med særlige udfordringer, afholder vi forældresamtale i efteråret, for dermed at lægge en plan for kommende fokuseret indsats frem mod skolestart. Der afholdes samtale med alle kommende skolebørns forældre i foråret, her fortælles om barnets kompetencer og eventuelt om hvilke fokuspunkter der anbefales at videregive til kommende skole.

I det daglige har vi dialoger med forældre om barnets trivsel, læring og udvikling, når det kan lade sig gøre. Vi lægger stor vægt på fordybende aktiviteter med børnene, og arbejder med ikke at lade os forstyrre, det være sig både af kolleger og forældre. Vi mener, at ved at vise børnene, at vi ikke lader os forstyrre i aktiviteter med dem, så viser vi dem, at det vi er sammen om, og at DE er betydningsfulde. Dermed kan det opleves, at forældre i nuet kan være nød til, at tale med en anden personale end den tiltænkte, eller at man må vente til senere på dagen.